fredag 11 november 2011

Husmor Emma

Jag fick ett ryck häromdagen och bestämde mig för att plocka fram assistenten och baka lite matbröd. Det blir ju faktiskt godast om man bakar själv! Och det går ju rätt snabbt och är himla kul och sen kan man ju slänga i lite vad som helst man har i skafferiet.

Först ut blev tekakor. Hittade ett recept via google och sen gjorde jag lite som jag själv ville ändå.

Ingredienser:
50 g jäst
5 dl fingervarm (37 grader) mjölk
3 msk honung
1 äggula
13-14 dl vetemjöl special ( Jag hade ungefär 8-9 dl vetemjöl special med fullkorn sen tog jag rågmjöl, grahamsmjöl och krusakli för att få brödet nyttigare och matigare)
200 g rumsvarmt smör
1 tsk salt (hade även i anis och fänkål för att få godare smak)

Gör såhär:
1. Lös upp jästen i den fingervarma mjölken.
2. Tillsätt honungen, salt, äggula, 13 dl av mjölet och klicka i smöret. Arbeta kraftigt i 5 minuter och häll i mer mjöl och degen är för kladdig. Låt jäsa i 45 minuter.
Degen jäser till ungefär det dubbla. Det är väldigt smidigt att ha en assistent så man slipper röra så det känns som att armen ska falla av.
3. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den.
4. Dela degen i 20 lika stora delar och forma dessa till bullar.
5. Låt jäsa i 5 minuter.
6. Kavla ut till runda kakor och nagga med en gaffel. (Jag var rädd att de skulle bli torra så jag lät dem vara bullar)
7. Placera tekakorna på en plåt med bakplåtspapper.
8. Låt jäsa i 30-40 minuter.
9. Sätt ugnen på 250 grader.
10. Spreja in vatten i ugnen och ställ in bullarna.
11. Grädda mitt i ugnen i 8 minuter.


 Jag penslade dem med ägg innan de gräddades för att få lite mer färg på dem.
Sen var det dags för morotsbrödet. Det tar rätt lång tid då det ska vara en timme i ugnen och jäsa en timme.

Ingredienser:
8 dl ljummet vatten
50 gram jäst
2 morötter (gärna ännu mer)
2 tsk salt (hade även i anis och fänkål)
3 dl grahamsmjöl (ökade till 6 dl)
1 dl solrosfrön (plus lite till)
1 dl linfrön (plus lite till)
ca 15 dl vetemjöl (minskade till ungefär 11 dl och hade även i krusakli)

Gör så här:
Riv morötterna, gärna grovt – godare och ser väldigt fint ut i brödet.

Lös upp jästen i lite av vattnet, häll sedan på resten. Tillsätt morötter, salt, frön och mjölet. Arbeta degen i ca fem minuter och häll i mer mjöl och degen blir för kladdig. Låt jäsa övertäckt i ca 1 timme till dubbel storlek. Häll sedan ut på plåt och låt jäsa ytterligare 20 minuter, medan du värmer ugnen.

Grädda längst ner i ugnen i 250° i 10 minuter. Sänk sedan till 175° och grädda i ytterligare 45 minuter. Låt svalna på galler under duk. Enklare kan det inte bli!

Det blev ett rätt groteskt bröd. Fick knappt plats på plåten så man kan lika gärna göra två limpor av det.

Men det blev gott! Knapriga kanter och rätt saftigt inuti. Men nästa gång blir det dubbla mängden morötter.

Åh himlarns va gött de blev, nu har jag frukost nästan fram till jul. Då får det bli något juligt bröd med nötter och andra gosaker tänkte jag.
För att få visa hur rackarns duktig jag varit så bjöd jag hem lite fint folk på spelkväll för en massa skratt och såklart för att få bjuda på mina bulla!

Te, mackor med mjukost, skinka, tomat, mozzarella och basilika till ett parti Rappakalja med finfolket - kan inte bli mycket bättre än det! Obs - kolla muggen!
Jessica, Anna och Robert fick också hjälpa mig recensera spelet Ryktet går. Det var galet roligt och jag fick ännu ett bevis på att det här med att rita inte riktigt är min grej! Min fantastiskt fina val fick nästan Anna att ramla av stolen! Tårarna sprutade fler än en gång!
Men kvällen började på ett mindre roligt sätt med Ticket to ride där Jessica snodde segern rakt under mina ögon! Hon vann med fem poäng och det svider kan jag berätta!
För att sammanfatta kvällen så var den ett träningspass för magmusklerna! Tårarna sprutade och skratten ekade mellan väggarna! Jag kräver fler spelkvällar åt folket! Och mina bullar fick godkänt och jag är stolt som en tupp även om jag inte lyckades vinna en enda gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar