onsdag 19 oktober 2011

Ute i bildjungeln

Jag tycker att det är dags att ta ännu ett personligt steg för att bidra till att förstöra vår fina jord så nu planerar jag att bli med bil. Men det är fan svårt att hitta i den bildjungel som finns där ute. Det är ännu svårare när mina bilkunskaper stannar vid: Åh, den där bilen var fin, jag gillar formen och färgen!

Nissan, Toyota, Volkswagen, Ford, Opel, Seat, Mazda - Det bara kryllar av olika bilmärken, och när man väl hittat något märke som man kan tycka låter bra och som man något sånär kan uttala. (Lämnar de franska bilarna därhän just därför). Då finns det ju en hel massa modeller inom märket, så då är det bara att börja om och försöka orientera sig bland de modellerna också.


Jag har en förkärlek till Nissan, som jag åkt sedan jag var liten, och har nu blivit kär i Nissan Micra Visia. En fantastiskt söt liten bil, som såklart bara finns söderut om man ska kolla på blocket. Skåne, Stockholm, Uppsala, Göteborg. Jaha, då är ju bara frågan, ska man köpa en bil som gått i södra Sverige med tanke på saltet de öser ut på vägarna, kommer den att rosta ihop om några år på grund av det? Vissa säger att man ska undvika sådana bilar medan andra säger att det inte är så farligt! Jag har inte en aning!

Jag menar - hur söt är inte den bilen! Lånade bilden av Expressen
Och vad är egentligen skillnaden på om bilen har 60 hästkrafter och 85 hästkrafter. Jag förstår ju att den med fler hästkrafter gasar upp snabbare, men hur mycket märks skillnaden? Jag har ingen aning!

Och sen priset - jaha, vad är ett rimligt pris för en bil som gått 8 000 mil - ja det beror ju såklart på vilken modell och när den tillverkats! Men hur vet jag vad som är rimligt för vilken bil! Ja herregu - en djungel helt klart, och jag är helt vilse!


Det är fruktansvärt tur att jag har en bilkunnig svåger som försöker hjälpa mig hitta rätt.

Så om någon har en fräsch och gärna söt bil som gått max 10 000 mil, som har bra sommar och vinterdäck, går bränslesnålt, är besiktad och som inte kostar mer än 60 000 kr så är det bara att höra av sig! Tills dess vet ni var ni kan finna mig - vilse på blocket!

2 kommentarer:

  1. oooh, spännande! jag är minst lika vilse som du, jag lovar! så lycka till där ute i djungeln ;D

    SvaraRadera
  2. Haha, du är för skön, Emma! Hoppas du hittar en fining. Gud vad skönt det skulle vara att ha en bil...

    SvaraRadera