söndag 16 oktober 2011

Det här med löpning

Jag och min eminenta springkompis Anna har bestämt oss för att springa två gånger i veckan framöver och and so far so good. Den här veckan har vi avverkat Gammliaspårets 4 km två gånger utan att kollapsa. Är mycket stolt över oss.

Jag som är skidnörd tycker att det är väldigt coolt att springa på SM-spåret där storheter som Per Elofsson, Anders Södergren och Johan Olsson har tävlat på. Och där dessutom Världcupen gått! Inspirerande!
Men det är spännande att två rundor kan kännas så fruktansvärt olika. Första gången gick det hur lätt som helst, vi sprang på och filosoferade om allt möjligt och försökte hitta rätt spår (det vimlar verkligen av spår i den där skogen!) och det kändes bra. Den här gången var det något helt annat.


Innan vi startade var vi peppade och hoppade och skuttade.
Ja, vad ska man säga, de här vill du inte möta i en mörk gränd! Men som sagt peppade begav vi oss ut i spåret.


Gick rätt bra från början och lekte lite fotograf under de första 100 meterna kanske.
Men rätt snabbt kändes det verkligen att det skulle bli en tung vända. Jag var nära att lägga mig ner rakt i skogen fler än en gång kan jag berätta. Usch va tungt, var en kamp för varje steg idag. Kan ju berätta att filososoferande uteblev under denna runda. Och just som jag tänkte lägga mig ner som ett barn och vägra ta ett steg till kom de fantastiska orden från Anna (hon har nämligen fått lite lokalsinne) att här ska vi svänga av. JA - snart är det slut! Och man får tömma ut det där lite sista i spurten ut mot vägen igen! Och man får känna att man faktiskt orkade! Så det blev ungefär 4 kilometer på strax över halvtimmen. Ingen kanontid men nu är målet satt - vi ska klämma in en kilometer till under den där halvtimmen.

Det är jobbigt att springa, jättejobbigt, jättejättejobbigt! Men ett efter-kort orkade vi ändå med och vi är rätt fotogeniska måste jag erkänna!
Men det bästa med en springtur är ändå att man kan unna sig lite efteråt - ikväll blir det bubbelbad framför någon mysfilm på datorn.Till det blir det nog några mackor och en kopp te tror jag bestämt!

Detta gör vi om på tisdag igen! :)

2 kommentarer:

  1. Imörra slår vi till igen! Vet du att din kompanjon anna funderar på att köpa iksukort? hihihihi

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt! Då kan vi skrämma slag på alla där också! Yeey!

    SvaraRadera